ASPJ Africa & Francophonie - 3'4 Quarter 2014

Diamonds, Oil, and the American
Media

Filtering Out the Logic of Plunder in the Angolan
Civil War

CHRrisToPHER R. Cook, PHD*

he Angolan Civil War lasted from 1975, the year of Angola’s indepen-

dence, to 2002 with some brief intermissions. The war, which destroyed

the country’s economy and infrastructure, killed up to half a million

civilians. The Soviet- and Cuban-backed Popular Movement for the
Liberation of Angola (MPLA), the official Angolan government, opposed the
American- and South African—backed Jonas Savimbi and his National Union for
the Total Independence of Angola (UNITA). At any given time, the conflict
brought in troops and mercenaries from Zaire, Cuba, and South Africa as well as
billions of dollars’ worth of aid and materiel from the United States and Soviet
Union. When the Cold War and foreign aid ended, the war dragged on in slow
motion as it morphed into a “resource war” funded through the sale of oil and il-
licit diamonds until Savimbi was killed in 2002 and UNITA unraveled.

From a twenty-first-century perspective, it would be easy to say that Angola
was the Cold War stereotype of a third world conflict. However, this dichotomy
of good and evil would be an oversimplification. Both the MPLA and UNITA
became what the Cold War demanded of them. For one, members of the MPLA
were not good communists since they searched for international capital to loot.
'They even held business junkets in the 1980s during which they reassured West-
ern businesses of the importance of private profit. The American multinational
Chevron Corporation was busy drilling and pumping oil for Luanda, Angola’s
capital. The revenue derived by the MPLA from these oil rents represented a
major source of cash that it needed to buy military hardware and materiel from
the Soviets to fight (and ultimately defeat) UNITA.

Contrary to glowing reports in the US press, UNITA was never really inter-
ested in Western-style democracy. Beyond desperately wanting to be president,
Savimbi seemed to have no ideology. At one point he was a Maoist; the next he

*The author is an assistant professor of political science at the University of Pittsburgh—Johnstown.



ANGOLAN CIVIL WAR 3

was allied with South Africa, claiming to represent the indigenous black popula-
tion against the MPLA. Naturally, because of the financial importance of the oil
facilities, the rebels attacked them, leading to a scenario in which Cuban soldiers
were brought in to protect an American oil company from American-backed reb-
els.

Given these glaring inconsistencies, Angola presents a fascinating case study
of media coverage of a conflict. This article examines the Angolan Civil War in
the pages of the New York Times and the Washington Post, gatekeepers of the
American foreign policy debate. Would these newspapers follow the White
House narrative of the conflict in what media theory refers to as “indexing” (the
theory that the media will index its coverage to reflect the views of government
officials)? To answer this question, the article examines two time periods: 1985 to
1989 and 1998 to 2002. These two phases allow comparison and contrast of media
coverage during the Cold War years of the Ronald Reagan administration, as well
as that during the administrations of Bill Clinton and George W. Bush, to deter-
mine whether White House framing had an impact on covering Angola and to
identify the dominant press narratives.

Background of the Angolan War

'This section provides the necessary background information on the conflict
to put American media coverage in its proper historical context.! Portugal was the
last European nation to decolonize on the African continent. Angolan rebel
groups had been fighting a brutal war for independence since 1961. Unlike other
African colonies, the three major rebel groups could not work together.

'The year 1975 saw three actors in the Angolan conflict. First, the National
Liberation Front of Angola (FNLA) led by Holden Roberto, originally perceived
as an ethnic group, eventually moved towards a nonethnic nationalist-conservative
position and became the favored group of the United States. The second group,
the socialist MPLA, founded in 1956, had close connections to the European left
and became the recipient of Cuban and Soviet foreign aid. The MPLA has been
marked by the personal charismatic rule of President José Eduardo Dos Santos,
described as a tactical arbiter of oil rent, and his entourage. The party dropped any
Marxist pretensions in 1990. Angola under the MPLA can best be described as a
“petro-regime.”? The base of strength of the third group, Savimbi’s UNITA, re-
sided in the central highlands (the MPLA was on the coast). Like the ideology of
the MPLA, UNITA’s was difficult to pin down. The organization began as a Mao-
ist breakaway group from the FNLA when it received funding from China, but its
rhetoric changed to democracy and free markets when it obtained backing from



4 ASPJAFRICA && FRANCOPHONIE

the United States and South Africa. Over the years, Savimbi showed that beyond
his desire to be the president of Angola, he was ideologically flexible in obtaining
that position.

'The United States found itself stuck in a unique Cold War bind. In short,
Portugual’s control hampered America’s ability to find an acceptable nationalist
group to replace that country. Washington could not openly challenge the Estado
Novo regime on decolonization because of the importance of American air bases
in the Azores, so US policy played both ends. Starting in the 1960s, the United
States helped the FLNA’s Roberto replace Portuguese rule by clandestinely fun-
neling cash and weapons through African allies like Mobutu Sese Seko’s Congo
while the Portuguese fought the rebels with American weapons as well.

By 1974 the Angolan War of Independence had ground to a stalemate. If
anything, Portugal had gained the upper hand. The turning point occurred not on
the battlefields but in Lisbon itself. In April of 1974, a group of leftist officers
removed Prime Minister Marcello Caetano (Anténio de Oliveira Salazar’s re-
placement) in a coup. The new government not only moved to introduce democ-
racy to Portugal but also started the process of granting overseas colonies their
independence. However, the road to Angolan independence was marred by the
fact that all three major rebel groups claimed to speak for the people—but none
of them could agree on a power-sharing solution.

Working closely with Portugal, in January of 1975 the MPLA, UNITA, and
FLNA hammered out the Alvor Agreement, which negotiated a multiparty tran-
sition government for an independent Angola with elections to follow. As soon as
the agreement was signed, however, the groups turned on each other. The MPLA
captured Luanda and in November unilaterally declared itself the People’s Re-
public of Angola, reinforcing its position in most of the country with Cuban aid
and troops. UNITA retreated to its bases in the south and with Chinese aid got
the South Africans to join its side. The South Africans wanted to remove the
MPLA because it supported the leftist South West Africa People’s Organization
guerillas fighting for the independence of Southwest Africa (in what is now Na-
mibia). The FNLA, the odd man out, was routed by a joint Cuban-MPLA force
and ceased to be a player.

With the emasculation of the FNLA, the administration of President Ger-
ald Ford switched its aid to UNITA. Secretary of State Henry Kissinger felt that
Angola was too important to lose, but Congress and the American public were
deeply distrustful of American intervention in the third world after the war in
Vietnam. The Clark Amendment of 1976, which banned all financial aid to An-
golan groups, blocked Ford’s attempts to funnel more aid to UNITA. The Carter
administration continued Ford’s policies, refused to recognize the legitimacy of



ANGOLAN CIVIL WAR 5

the MPLA government in Luanda, and turned a blind eye as the South Africans
stepped up their military aid to UNITA—sometimes with American military
hardware.

Literature Review of Media Effects

'The media’s power to influence foreign policy has been the subject of ongo-
ing debate.? To test how the American media covered the Angola war, we need to
examine the existing literature of indexing and media effects. Robert Entman
notes that the debate within media studies is not about the “CNN effect” but
about two competing schools of thought.* The first is what he calls the hegemonic
school, best articulated by Edward Herman and Noam Chomsky in their book
Manufacturing Consent, in which they argue that the American media is subservi-
ent to powerful vested economic and political interests. Corporate media will
rarely question policy and, in fact, will actively filter out stories that do so. The
authors contend that elite control over the media influences what the public
thinks about issues and thus helps manufacture consent (to borrow a phrase from
Walter Lippmann).®

'The second school of thought, indexing, is best articulated by W. Lance Ben-
nett in his seminal article on government and press relations: “Mass media news
professionals, from the boardroom to the beat, tend to ‘index’ the range of voices
and viewpoints in both news and editorials according to the range of views ex-
pressed in mainstream government debate about a given topic.” In their exhaus-
tive review of the media and agenda-setting literature, Eric Herring and Piers
Robinson argue that most scholars of media effects believe in some form of index-
ing even if they do not call it by that name.”

Entman argues that for most of the Cold War, the media accepted at face
value what bipartisan American foreign policy makers already believed—the
threat of aggressive, monolithic international communism led by Moscow. The
media, in turn, became a compliant partner in the dissemination of the govern-
ment’s anticommunist policies at home and abroad. When the Cold War ended,
this particular paradigm of media compliance collapsed. The media were now free
to produce their own counternarratives to events, which, according to Entman,
weakened the “journalists’ habit of deference,” and they became critical of Presi-
dent Clinton’s humanitarian missions.® Instead of communists, the conflict could
be framed as the White House versus Congress or Democrats versus Republicans
to fill up the endless need for 24-hour news coverage.” Scott Althaus maintains
that official indexing of government positions should be the exception, not the

rule, in the post-Cold War paradigm.°



6 ASPJAFRICA & FRANCOPHONIE

'Those who are afraid that indexing would lead to Washington’s ability to
manufacture consent, however, should remember that the US government does
not speak with one voice. Warren Strobel notes that some politicians use the
media to push their preferred narrative at the expense of others.!* When journal-
ists discover a policy or communication vacuum within elite opinion, they are free
to report the debate in Washington. The possibility of government control is fur-
ther dampened by the drive for journalistic ethics and the fact that media compa-
nies are profit-driven organizations.

The media, though, does try to offer compelling narratives of news events.'
Instead of simply relying on selling government policy, the media searches for
stories with rich characters and a sellable plot. Bennett observes that “increasingly
sensationalistic narratives and dramatic production values both bridge and reflect
the tensions among the various norms and practical rules that guide journalists.”!?

Building on the existing literature, Entman notes that politicians still ac-
tively try to frame issues: “To frame is to select some aspects of a perceived reality
and make them more salient in a communicating text, in such a way as to promote
a particular problem definition, causal interpretation, moral evaluation, and/or
treatment recommendation for the item described.”* It is in fact a game between
various political and media actors across different levels of access points in a de-
centralized political system and media structure. The narrative frame can run
“along a continuum from total dominance by the government .. . to a completely
evenhanded standoff between competing frames.”’® What were the narrative
frames for Angola?

Methodology

Research for this article made use of a key-word search of the New York
Times and Washington Post to test the indexing model of American media cover-
age of the Angolan Civil War and its main actors—the Soviet-backed MPLA
and Savimbi’s UNITA. These two newspapers exert elite clout in coverage of
American foreign policy, having the power to drive the national media agenda in
the way they choose to frame stories.!® The study examines key terms in two time
frames: (1) between 1985 and 1989, years that correspond with the announce-
ment of the Reagan Doctrine and the removal of the Clark Amendment, and (2)
1998-2002, the final five years of the war. The data-gathering phase employed the
NVivo software program for content analysis and word counts, utilizing the latter
as a measurement of the importance of key words to each newspaper across time.



ANGOLAN CIVIL WAR 7

Such data has some utility in measuring coverage of foreign affairs: the more
important the word, concept, person, or place, the more it is used, and vice versa.

The Reagan Years, 1985-89

Washington’s relationship with southern Africa changed with the election of
Ronald Reagan, whose administration ramped up its campaign against the
MPLA, both rhetorically and covertly, and increased its aid to UNITA.! The
White House had a clear narrative: the United States needed to fund UNITA to
stop the spread of communism in southern Africa. Reagan called Savimbi “An-
gola’s Abraham Lincoln,” and United Nations (UN) Ambassador Jeane Kirkpat-
rick referred to him as “one of the few authentic heroes of our times.”*® Adminis-
tration goals called for getting Cuba out and establishing peace negotiations to
move UNITA into the government in a power-sharing arrangement. A secondary
goal involved resolving the Namibian crisis on terms favorable to South Africa.
However, the Clark Amendment still blocked overt military aid to UNITA.

During the 1985 state of the union address, President Reagan announced
the “Reagan Doctrine,” whereby the United States would publicly and aggres-
sively help its allies and friends push back against Soviet aggression. No longer
content with simple containment, the administration wanted to roll back com-
munist gains. Although most people think that rollback applies to Latin America
and Afghanistan, one of the most notable beneficiaries of the new policy was
UNITA. By July the Clark Amendment had been repealed (under the premise of
allowing humanitarian aid), and tens of millions of dollars went to UNITA over
the next several years. (In 1985 the New York Times mentioned the Clark Amend-
ment 90 times and the Posz, 95 times.) Even then, the Reagan administration
tollowed a careful path of publicly advocating negotiations and an end to hostili-
ties while pursuing an increase in covert military aid.

However, that aid did not necessarily change the balance of power in Angola.
In late 1987, the South Africans and UNITA scored what would become a Pyr-
rhic victory at the Battle of Cuito Cuanavale, one of the largest conventional
clashes on the African continent. The ambiguous outcome (as the battle resumed
in 1988) made the South Africans reassess their commitments to the region. (The
New York Times mentioned the battle a total of 107 times in 1987-88 and the Posz,
only 46.)

If the battle did not go as the South Africans had hoped, the ground shifted
for the MPLA as well. Mikhail Gorbachev’s policies of perestroika prompted the
Soviets to reassess their role in the conflict. With all parties seeking some sort of
deal, representatives from the United States, Soviet Union, Cuba, South Africa,



8 ASPJAFRICA & FRANCOPHONIE

and the warring parties of Angola met in New York and Geneva for peace talks
culminating in a Tripartite Accord that led to the first real substantive cease-fire
and the pathway for Namibian independence. In August of 1988, the UN created
the Angola Verification Mission and within a year deployed peacekeepers.

American Media Coverage between 1985 and 1989

Coverage of Angola in the two elite newspapers was quite extensive through-
out the 1980s (fig. 1). The New York Times does not drop below 220 mentions in
articles and editorials in a year, and the Posz, 116. For the most part, the papers
tollow each other, the Times dedicating more space to foreign affairs and the Posz
having more coverage of events inside the beltway. A definite uptick in coverage
occurs as the White House placed Angola on the agenda and the press followed
the lead. In 1988 we see the highest coverage since 1976—coverage that corre-
sponds to the Tripartite Peace Process and the pathway to Namibian indepen-
dence. Comparatively speaking, though, Angola (649) lags behind the reporting
of Afghanistan (1,762) and Nicaragua (2,445) in 1988 (fig. 2).

450
400 —
350
300
w
-1}
Z 250
g mNYT
=
g 200 m we
150
10K
50
0
1982 83 1984 1985 19H& 198 1989
Year

Figure 1. Coverage of Angola in the New York Times and Washington Post



ANGOLAN CIVIL WAR 9

3,000

2,445

2,500

2,000 1,762

1,500 -

Ocourrences

1,000 -
649

500 -

Afghanistan Micaragua Angola

Country
Figure 2. Combined coverage of Afghanistan, Angola, and Nicaragua in 1988

Framing Angola through the Cold War

A lively debate about Angola appeared in the press, and many editorials were
critical of the White House, clearly indicating elite dissension regarding Reagan’s
framing of the Angolan war. White House policy was complicated by the fact that
the MPLA, if not universally liked, was the sovereign government. Moreover, a
broad coalition of American groups, ranging from Chevron to human rights or-
ganizations concerned about South Africa, opposed the president’s policies for a
variety of reasons.’ Savimbi’s expensively orchestrated Washington charm cam-
paigns were often met with embarrassing protests.

Disaggregation of the media data of 1985-88 reveals the domination of the
Cold War framing (or compelling narrative) as in the 1970s. Note the consistent
use of terms such as Sovier (5,629 occurrences), Gorbachev (1,504), Fidel Castro
(814),and Cuban (2,798). Reagan occurs 3,733 times (fewer than Soviez, we might
add, but more than Savimbi, the leader of UNITA [2,223]). Assistant Secretary of
State for Africa Chester Crocker is mentioned 636 times, but Angolan president
Dos Santos of the MPLA is accorded only 407 mentions in the same five years.
Angola was not so much about the MPLA as it was the Soviet Union (fig. 3).



10 ASPJAFRICA & FRANCOPHONIE

1,400

1,200

1,000

m— Dos Santos

800

B0 /

- Reagan

400 & m—— Gorbachev
200

—Cavimbi

Occurrences

U T T T T 1
1985 1986 1987 1988 1989
Year

Figure 3. Comparison of Cold War names in the Angolan conflict

A second narrative emerges from the data as well: Angolan coverage in the
press is inextricably linked to South Africa and the conflict in Namibia (2,574
mentions). Considering that President Dos Santos is mentioned only 407 times
and Luanda 613 times, it is a telling statistic that references to South Africa occur
5,609 times in the five-year time frame. Overall, Namibia (southwest Africa) has
more mentions (2,574) than Savimbi. We also see exclusive references to South
Africa: President P. W. Borha (1,161), apartheid (480), and Pretoria (1,301). An-
gola is a story of the Cold War (and disagreements occurred regarding Reagan’s
policy of funding UNITA), but Angola is also about South Africa. Roger Govea’s
analysis of African violence indicates that apartheid broke through the Cold War
paradigm.?°

It is important to point out that the administration still drove the press
agenda. Reagan wanted to talk about Savimbi and the Soviets, and the press fol-
lowed. Regardless of one’s agreement with the policy, the Soviet Union in Angola
mattered more to the press than the Angolan people. One sees the breakdown of
the Cold War narrative in the importance of South Africa to the discussion of
Angola. The apartheid narrative represented a challenge to Reagan’s Cold War
framing. The growing American awareness of and disgust with apartheid act as a
kind of independent variable that assails not only the White House’s pro-Savimbi
frame but also the larger Cold War frame in general.



ANGOLAN CIVIL WAR 11

The Final Phase of the War, 1998-2002

Sadly, the conflict did not end with the 1988 treaty. For most of the war, the
MPLA held the capital and the coast while UNITA controlled the interior. With
Angolization, the war settled into an uneasy stalemate that favored the MPLA
over the long run. Fragile cease-fires led to failed attempts at political reconcilia-
tion such as the Bicesse Accords (1991) and the Lusaka Protocol (1994). The
Bush and Clinton administrations tried their best to force the MPLA into a
power-sharing agreement with an electorally unpopular UNITA. In 1992 Angola
attempted to hold elections, President Dos Santos winning the first round against
Savimbi. UNITA refused to recognize the results, and Savimbi refused to stand in
the second round. Of course UNITA was not entirely to blame since the MPLA
had massacred UNITA officials in Luanda.

Time was running out for Savimbi. The Cold War patronage system that had
funded him was gone, and in 1993 the Clinton administration officially recog-
nized the MPLA government as sovereign. In 1996-97 the two Angolan adver-
saries tried (or were forced by the international community) once again to create
a unity government, even giving UNITA the portfolio on minerals. That effort
failed as well. With American support, the UN passed Resolutions 1127 (1997)
and 1173 (1998), which isolated UNITA, froze bank assets, and limited travel.
'The resolutions even created no-fly zones in UNITA territory.

In the final years of the war, Savimbi became nothing more than a warlord.
William Reno points out that he jettisoned any pretense of ideology.?! UNITA
survived by looting the Angolan countryside. Starting in the early 1990s, Savimbi
weathered the loss of foreign aid by selling diamonds. The MPLA owned the oil,
and UNITA territory was conveniently located in the diamond-mining regions.
By means of exploiting the illegal diamond market, Savimbi obtained the cash he
needed to keep his organization afloat.

In 1998 both UNITA and the Angolan government were dragged into the
Second Congo War. President Laurent Kabila, now in power after overthrowing
Mobutu, was hostile to UNITA. However, when Kabila turned on his patrons—
Rwanda and Uganda—they launched a second invasion of the Congo. Those two
countries now accepted UNITA, and in return UNITA helped fight Kabila.
Naturally, Luanda sided with Kabila. The war offered an excellent opportunity to
destroy the rear bases of UNITA and disrupt its finances and supply lines. Addi-
tionally, Angola was also flexing its regional muscle and wanted a say in the Con-
golese outcome.

With international backing and growing economic power, the MPLA made
its final push to destroy UNITA. In February of 2002, Savimbi was killed by



12 ASP] AFRICA & FRANCOPHONIE

government troops, and UNITA, for all intents and purposes, collapsed. The new
leadership quickly signed a cease-fire, and by August of that year, the armed wing
of the political movement had disbanded. A remnant of a political party is all that
remains.

Framing Angola through the Congo
Media coverage of the Angolan conflict changed during its final phase. Al-

though overall numbers never reached those of the 1980s, Angola remained a
compelling story to the elite American press albeit for different reasons. Not only
was the conflict a remnant of the Cold War but also it conveniently fit into the
narrative of African violence occurring in Liberia, Somalia, Rwanda, Burundi,
Sierra Leone, and the Congo. Angola was no longer compared to superpower
flash points like Afghanistan and Nicaragua but to the strife that raged closer to
home. Further, Angola became partially a story of diamonds, oil, and the growing
trend of resource wars. The final spike in reporting comes from Angola’s entry into
the Second Congo War (starting in 1998) and the last Angolan offensive that led
to Savimbi’s death in 2002 (fig. 4).

250
N MYT

200 H WF

nmii

1‘?‘]0 I‘?‘?l l'?‘?? l‘?@‘l 1‘?‘]4 I‘?‘?"r I%ﬁ 1‘?‘9? 1"?'93 1999 2000 mm JI.'I.'.I}‘,

Oecumences

=]

Year

Figure 4. Coverage of Angola, 1990-2002

Reporting on the Congo dominated Angolan stories in the New York Times
and the Washington Post (fig. 5), which include terms exclusively associated with
the Congo wars and not Angolan politics: Congo/Congolese (3,717), Laurent Kabila
and his son (2,012), Rwanda (1,823), Uganda (819), Zimbabwe (761), and the city
of Kinshasa (525). The papers even covered ethnic groups not part of Angola:
Hutu (388) and Tutsi (357). In fact no exclusive Angolan term reached the 1,000
mark. For Angola, UNITA led reporting (926), Savimbi had fewer occurrences
than the Congolese capital (513), Luanda only 322, and, once again, President Dos



ANGOLAN CIVIL WAR 13

Santos, an anemic 226—fewer than Mobutu, who had already died. Angola had
become a footnote to the Congo war.

2,500
2,012
2,000
wt
2 | 1,500
=
a
£
=
S | 1000
& .
513
500 361 361
. - - -
o I
Eabila Savimin Clinton Maobutu o5 Santos

Mames

Figure 5. Congo frame through key names

Further, the reporting of American foreign policy changed. During the
1980s, the Angolan conflict seemed a potential threat to American interests, but
it was clearly on the back burner of the Clinton administration. Out of the top
1,000 words in the 7imes and Post between 1998 and 2002, American appears only
1,360 times; President Clinton, 361; and American diplomat Richard Holbrooke,
148.

The Narrative of Natural Resources: Oil and Diamonds

'The Congo, however, is not the only frame. As mentioned previously, Chev-
ron helped the Angolan government drill and pump oil, Savimbi referring to the
latter as “genocidal 0il.”*> Having once remarked that Luanda produced sand
while UNITA-held territory produced the food, Savimbi might have been correct
in thinking that the sand was worth nothing, but the oil underneath it produced
a steady revenue stream. The MPLA could leverage its oil to finance international
loans and make legal deals with multinational oil corporations. Some have argued
that 90 percent of Angola’s cash reserves came from oil revenue. The MPLA
reaped at least $2 billion a year, every year.?®> Granted, most of it went out the door
in corruption, but during the 1980s the Angolan government purchased $2 billion
worth of Soviet military hardware. It could lose a tank and replace it—something
that proved more difficult for UNITA, which brought in only $15 million of

American aid.?*



14  ASP] AFRICA & FRANCOPHONIE

Savimbi could never exclusively rely on foreign aid. By the 1980s, UNITA
was specializing in diamond mining and timber operations to supplement cash
flow. However, with the loss of American and South African patronage, it came
to rely heavily on diamonds for cash liquidity. Philippe Le Billon estimates that
between 1992 and 2000, UNITA received about $3—4 billion from diamond
sales.”® Savimbi’s diamonds allowed him to cut ties with international public
opinion, and no one could tell him when to quit. By 1996 UNITA production had
peaked with an estimated $600-700 million that year alone.?® However, the world
community determined that the Angolan war (and other conflicts) would end
only by banning the trade of “blood diamonds.” In this last time period, stricter
UN sanctions, greater MPLA military pressure, and tapped-out mines (with no
means of investing in new ones) made UNITA unable to afford the war.

Oil and diamonds, not ideology, were essential to the conduct and length of
the Angolan War. An examination of the 1985-89 time frame reveals that men-
tions of 0i/ and Chevron are quite low compared to the dominance of the Cold
War and South Africa narratives (fig. 6). On the one hand, the data fits Entman’s
expectations. The Washington Post's peak number for 0i/ and Chevron stories (two
distinct searches combined) came to 127 stories in 1987—respectable, consider-
ing that Savimbi occurred 115 times and UNITA, 181 that same year. The Times
recorded a high of 107 in 1986 and 215 for Savimbi in 1987.

L5

FLE
L 198
/ o
L 14 16
I 115 —MT
" /\ s
6

194 ) Fal L) 4001 AR

Ocorrendes

Liny

S0 49

Year
Figure 6. Coverage of the terms oil and Chevron in the New York Times and Washington Post

In 1986 both newspapers explicitly pointed to the irony of having the United
States refuse to recognize the government of Angola while so many American
corporations like Chevron, Bechtel, Boeing, Conoco, General Electric, IBM, and
Texaco were all doing business there. In one article, the New York Times quotes the



ANGOLAN CIVIL WAR 15

Angolan foreign minister as saying that “we are very open to American invest-
ment” and offers a “business” critique of Reagan’s Angolan policy, citing the
amount of trade lost between these two nations.?’” During the same year, Jesse
Jackson’s editorial in the Washington Post declared that “America is Angola’s No. 1
trading partner. Angola exports 60 percent of its oil to America, and there are
nearly 100 American firms doing business there.” He goes on to argue that Amer-
ican workers were under the constant threat of attack from both UNITA and
South Africa.?8

'The Times article mentioned that Assistant Secretary of State Chester
Crocker had warned that these “companies ‘should be thinking about U.S. na-
tional interests as well as their own corporate interests,”” a not-too-subtle hint to
disinvest.” American groups sympathetic to Reagan’s policies tried to shame
Chevron. The South African—backed US-Namibian (Southwest Africa) Trade
and Cultural Council attempted to pressure the company with a proxy share-
holder campaign, which ultimately failed. The media showed little interest. If
these groups achieved anything of substance, it was that Chevron no longer pub-
licly advocated recognition of the Angolan government. Nevertheless, the fact
remains that its oil operations in Angola helped the MPLA garner the needed
cash to win the war.

Diamond coverage was almost nonexistent in the first phase, and the Cold
War reflected no real concept of “conflict diamonds” (fig. 7). The South African
company De Beers monopolized the diamond trade, and not many people knew
or cared how that industry worked. Given the lack of reporting in the American
press, it would have been easy to forget that Angola had diamonds. However, in
the second phase, one notes a significant jump in coverage related to the minor
conflict-diamond narrative.

300

250 7

200
g
g | 150 — NYT
g —
<100

S0
EL

1985 1986 1987 1988 1939 1998 1999 000 2001 2002

Year

Figure 7. Coverage of the term diamonds in the New York Times and Washington Post



16 ASP] AFRICA & FRANCOPHONIE

Diamonds became the center of attention not only in Angola but also in
Sierra Leone and the Congo wars.*® In the Congo, control of diamond mines was
routinely the source of fighting, the New York Times mentioning this 247 times in
the year 2000. Further disaggregation of the data on diamonds, though, indicates
that most of the coverage is really about diamonds in Africa overall and the Congo
in particular. Angolan diamonds are not the primary story.

As we can see, one of the most significant problems with the resource-wars
narrative is that it is not really about Angola; rather, it reinforces the Congo nar-
rative. The larger media problem of covering resource wars concerns the difficulty
of fitting the topic into a concise narrative that has a clearly defined antagonist
and protagonist. “Neutral reporting” needs a story and a plot. Consequently, the
Cold War frame features heroes and villains, but in the complicated world of
globalized economics, who are the main characters? Who plays the protagonist
and antagonist? Regarding Angolan oil in the 1980s, the press knew that the
Chevron story was unusual. At one level, based on White House rhetoric, it made
no sense; however, in the final five years of the war, Chevron’s oil production in
Angola is no longer unusual but normal. Conflict diamonds create a temporary
narrative buzz, but there was no substantive press coverage of the exploitation of
natural resources in Angola.

Conclusions

'The Angolan war presents us with an excellent opportunity to take the exist-
ing theory of press indexing in new directions. First, the conflict, which lasted
from 1975 to 2002, offers a unique “before and after” case study. If Entman argues
that the press was a compliant partner with Washington during the Cold War and
if Althaus maintains that the official indexing of government positions should be
the exception rather than the rule after the Cold War, then Angola straddles both
time periods. But Angola is an important case study for other reasons. Specifically,
the fact that the conflict was on the periphery of American national security con-
cerns and that African conflicts are often ignored and underreported in the
American press leads us to some interesting questions about the limitations of
indexing theory.

The evidence suggests that the New York Times and Washington Post indi-
rectly indexed their coverage to White House policy. A Cold War framework was
still driving the “conversation.” Reagan framed the war as an example of growing
Soviet influence in the developing world, but for those who disagreed with the
White House, the conversation was still about the president’s framing of the issue
and not Angola itself. The data also reveals another unexpected narrative present



ANGOLAN CIVIL WAR 17

in Angolan coverage of the 1980s—American policy towards South Africa. An-
gola had become linked to American attitudes regarding the apartheid state. Al-
though the Reagan administration saw South Africa as its anticommunist linch-
pin, most Americans were already changing their minds about this morally
bankrupt regime. To a lesser extent, when the elite news media pushed back on
the dominant Cold War framework, they covered South Africa—not Angola.

During the second time frame (1998-2002), the Cold War had ended, and
the media were now free to report what they chose. Angola was now on the pe-
riphery of national interests, however, and without any Washington prodding,
coverage declined. Given a growing trend in African small wars and insurgencies
involving raw materials, we do find (and expect) an increase in reporting on oil
and diamonds. Once the data was disaggregated, though, Angola disappears and
becomes part of the larger narrative of the Congo war. Although coverage of
Savimbi’s control over diamonds occurs frequently, it is usually slotted into minor
stories about the diamond industry across the continent that cite him as an ex-
ample. Once again the actual reporting on the Angolan people and the continued
war remains hidden behind other issues.

Thus, this article contributes to the literature by noting that beyond the
question of indexing and framing, there lies another academic puzzle within this
case study. Why was coverage of the war superficial and shallow? Why did Angola
disappear in its own story? Part of that answer lies in the fact that this study ana-
lyzed American newspapers—but we are still left with the question of why the
media did not seriously entertain a more nuanced discussion of the Angolan war,
its actors, their motives, and the role of global economics. To be sure, oil and dia-
monds did appear, and the average American could read how Chevron was hiring
the Cuban military to protect American workers from American-backed rebels.
There were too few of these stories, however, to challenge Reagan’s communist
menace. Ironically, one could argue that the Angolans themselves were not fight-
ing for political ideology but for profit motivated by greed—a point that not
many Americans could pick up from the media.

'The press plays an important role in American society by educating and in-
forming the public so we can keep government accountable. This function is all
the more important when it comes to foreign policy because the conflicts of the
developing world are far removed from everyday life. With regard to reporting
these kinds of conflicts, the press should become less Washington-centric and
take the time to explore the historical context as well as the economic and politi-
cal aspects that motivate conflicts like the one in Angola. The public will learn
more about African conflicts only when Angolans become the main characters in
their own story.



18 ASPJ AFRICA & FRANCOPHONIE

Notes

1. Much has been written about the Angolan War. See, for example, George Wright, The Destruction of a
Nation: United States Policy towards Angola since 1945 (Chicago: Pluto Press, 1997); and William Reno, War-
fare in Independent Africa (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2011).

2. Philippe Le Billon, “Resource Wealth and Angola’s Uncivil War,” in Rethinking the Economics of War:
The Intersection of Need, Creed, and Greed, ed. Cynthia J. Arnson and I. William Zartman (Washington, DC:
‘Woodrow Wilson Press, 2005), 118.

3. See, for example, Piers Robinson, The CNN Effect: The Myth of News, Foreign Policy, and Intervention
(London: Routledge, 2002).

4. Robert M. Entman, Projections of Power: Framing News, Public Opinion, and U.S. Foreign Policy (Chi-
cago: University of Chicago Press, 2004), 4-5.

5. Edward S. Herman and Noam Chomsky, Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass
Media (New York: Pantheon, 1988). See also Walter Lippmann, Public Opinion (New York: Harcourt, Brace,
1922).

6. W. Lance Bennett, “Toward a Theory of Press-State Relations in the United States,” Journal of Com-
munication 40, no. 2 (Spring 1990): 106.

7. Eric Herring and Piers Robinson, “Too Polemical or Too Critical? Chomsky on the Study of the News
Media and US Foreign Policy,” Review of International Studies 29, no. 4 (2003): 558.

8. Entman, Projections of Power, 107.

9. Guy Gugliotta and Juliet Eilperin, “Tough Response Appeals to Clinton Critics,” Washington Post, 21
August 1998, A17.

10. Scott Althaus, “When News Norms Collide, Follow the Lead: New Evidence for Press Indepen-
dence,” Political Communication 20 (2003): 404.

11. Warren Strobel, Late Breaking Foreign Policy: The News Media’s Influence on Peace Operations (Wash-
ington, DC: United States Institute of Peace Press, 1997).

12. Timothy E. Cook, “Afterward: Political Values and Production Values,” Po/itical Communication 13
(1996): 473.

13. W. Lance Bennett, “An Introduction to Journalism Norms and Representations of Politics,” Po/itical
Communication 13 (1996): 373.

14. Robert M. Entman, “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm,” Journal of Communica-
tion 43 (1993): 52.

15. Ibid.

16. Robert L. Handley, “Isracli Image Repair: Recasting the Deviant Actor to Retell the Story,” Journal
of Communication Inquiry 32, no. 2 (April 2008): 145.

17. Wright, Destruction of a Nation, 120.

18. John McMillan, “Promoting Transparency in Angola,” Journal of Democracy 16, no. 3 (July 2005):
157-58.

19. Wright, Destruction of a Nation,136. See also Ted Galen Carpenter, U.S. Aid to Anti-communist Rebels:
The “Reagan Doctrine” and Its Pitfalls, Cato Policy Analysis no. 74 (Washington, DC: Cato Institute, 1986).

20. Roger M. Govea, “Reporting African Violence: Can America’s Media Forget the Cold War?,” in
Africa’s Media Image, ed. Beverly G. Hawk (Westport, CT: Praeger Publishers, 1992), 94-108.

21. William Reno, Warlord Politics and African States (Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers, 1998),77.

22. Le Billon, “Resource Wealth and Angola’s Uncivil War,” 124.

23. Reno, Warlord Politics and African States, 77.

24. Le Billon, “Resource Wealth and Angola’s Uncivil War,” 129.

25. Ibid.

26. Ibid.

27. James Brooke, “Policy Aside, America Does Business As Usual with Angola,” New York Times, 30
November 1986.

28. Jesse Jackson, “An Invitation to the President,” Washington Post, 7 September 1986, C8.

29. Brooke, “Policy Aside.”

30. Note also in 2006 the appearance of the film Blood Diamond, starring Leonardo DiCaprio and Jen-
nifer Connelly.

Visit our web site
http://www.au.af.mil/au/afri/aspj/apjinternational/aspj_f/Index.asp


http://www.au.af.mil/au/afri/aspj/apjinternational/aspj_f/Index.asp

